Програмові вимоги з курсу
«Методика навчання освітньої галузі «Природознавство»
- Мета, предмет і завдання навчальної дисципліни «Методика навчання освітньої галузі «Природознавство». Методика навчання освітньої галузі «Природознавство» на сучасному етапі.
- Методологічні основи методики викладання природознавства. Зв’язок методики викладання природознавства з іншими науками.
- Характеристика освітньої галузі «Я у світі». Змістові лінії освітньої галузі.
- Історія розвитку методики навчання освітньої галузі «Природознавство». Етапи формування Методики НОГ «Природознавство», наступність у наукових розробках вчених – методистів.
- Зміст освітньої галузі «Я у світі» та її місце в системі початкового навчання. Принципи освітньої галузі.
- Наступність природничо-наукової освіти в системі «дошкільний заклад – початкова школа». Природа рідного краю – об’єкт для формування екологічної культури учня початкових класів.
- Сучасні програми з природознавства в початковій школі. Значення спадщини вчених – методистів для створення сучасних програм з природознавства.
- Матеріальна база навчання природознавства. Значення матеріальної бази. Куток живої природи та організація роботи в ньому. Вимоги до кутка живої природи.
- Географічний майданчик, його обладнання та значення в початковій школі. Робота учнів на географічному майданчику.
- Засоби наочності та методи їх використання на уроках природознавства в початковій школі. Наочні посібники та їх класифікація. Педагогічні та гігієнічні вимоги до засобів навчання.
- Принципи навчання, їх місце, роль, значення при вивченні курсу «Природознавство». Реалізація краєзнавчого принципу навчання природознавства в початковій школі.
- Методика формування природничих уявлень, понять й умінь в процесі навчання природознавства. Види природничих знань, що формуються в початковій школі.
- Методика формування пропедевтичних природознавчих уявлень та понять.
- Класифікація методів навчання в курсі «Природознавство». Вибір та оптимальне поєднання методів і прийомів навчання. Використання дидактичних ігор на уроках «Природознавства».
- Дослідницький метод навчання на уроках «Природознавство» в початковій школі. Форми дослідницьких умінь молодших школярів на уроках «Природознавство».
- Дослід і спостереження як методи ознайомлення дітей початкової школи з природою. Методика організації та проведення спостережень за змінами в живій природі.
- Робота з планом і картою на уроках природознавства. Види карт для початкової школи. Організація роботи з контурними картами. Освітні та гігієнічні вимоги до карт початкової школи.
- Організація і методика проведення спостережень як основного методу вивчення природознавства у початковій школі.
- Форми організації навчального процесу при вивченні курсу «Природознавство» в початковій школі.
- Урок – основна форма організації процесу навчання курсу «Природознавство». Підготовка вчителя до уроку.
- Типи і структура уроків з курсу «Природознавство». Структура сучасного уроку природознавства в початковій школі.
- Позаурочна та позакласна робота природничого характеру в початкових класах. Масова позакласна робота.
- Особливості проведення уроку з курсу «Природознавство» в малокомплектній школі. Орієнтовне планування уроків.
- Методика організації і проведення предметних уроків під час вивчення курсу «Природознавства». Закономірності в методиці підготовки і проведенні уроку.
- Проведення комбінованого та узагальнюючого уроку з курсу «Природознавство». Їх структура та варіативність.
- Організація та методика проведення уроку – екскурсії у початкових класах. Екскурсії при вивченні природи рідного краю, їх навчальне та виховне значення.
- Аналіз пізнавальної діяльності молодших школярів на уроках «Природознавства». Нестандартні уроки з курсу «Природознавство».
- Проведення уроків «Природознавства» з використанням новітніх педагогічних технологій. Ігрові навчальні технології в системі вивчення природознавства.
- Формування екологічної свідомості молодших школярів. Екологічні дозвілля в системі природоохоронної роботи сучасної початкової школи.
- Перевірка і оцінювання знань і вмінь учнів на уроках «Природознавства» в початкових класах.
- Розповідь та її види. Особливості використання розповіді на уроках природознавства у початковій школі.
- Види бесіди за рівнем пізнавальної самостійності учнів. Особливості їх використання на уроках природознавства.
- Навчально-методичний комплект уроку «Природознавство» у початковій школі (зміст, вимоги, значення).
Програмові вимоги до курсу
“Методика навчання освітньої галузі “Суспільствознавство”
- Як ви розумієте поняття світ?
- Які є види буття?
- Як розвивалися уявлення про світ?
- У чому особливості співвідношення матеріального та ідеального?
- Які форми руху
- Що таке свідомість?
- Чому свідомість є вищою формою відображення?
- Що таке метод пізнання?
- Яку роль відіграють знання в житті людей? Чи зростає їхнє значення з ходом історичного розвитку людства? Відповідь обґрунтуйте.
- Як взаємопов’язані пізнаюча людина і досліджуваний предмет у процесі пізнання?
- Які основні джерела знань людини про зовнішній світі про саму себе?
- У чому особливості почуттєвого пізнання? Які його форми?
- Що являє собою раціональне пізнання? У яких формах воно відбувається?
- Які особливості наукового пізнання?
- Що містить у собі теоретичне знання?
- Чи науковий закон відрізняється, приміром, від юридичного закону?
- Яку роль відіграє гіпотеза в науковому пізнанні?
- Які основні способи і методи наукового пізнання?
- У чому сила і слабість наукового експерименту?
- Що таке моделювання в науковому пізнанні і для чого воно використовується?
- Чим пізнання суспільства відрізняється від пізнання природи?
- Чим пояснюються труднощі соціального пізнання?
- Які можливості в соціальному пізнанні відкриває конкретно-історичний
підхід?
- Що таке соціальний факт? Як відбувається інтерпретація соціального
факту?
- Як здійснюється оцінка соціального факту?
- Чим соціальне і гуманітарне знання відрізняється від природничо-наукового?
- У чому полягає сутність світогляду? Чому світогляд нерідко називають стрижнем духовного світу особистості?
- Які типи світогляду виділяє наука? Чим характеризується кожний з них?
- Що таке переконання? На якій основі вони формуються?
- Що спільного в поняттях «мораль» і «світогляд»? У чому їх відмінність?
- У чому полягає значення світогляду для діяльності людини?
- Як впливає духовно-теоретична і духовно-практична діяльність на формування світогляду?
- Що таке менталітет? У чому полягає його вплив на погляди і діяльність людини, співтовариства людей?
- Чому світогляд є формою духовно-практичного освоєння світу та самовираження людини в ньому?
- Чому філософія є теоретичною формою світогляду?
- Зіставте духовно-теоретичну і духовно-практичну діяльність, покажіть загальну відмінність, розкрийте взаємозв’язок цієї діяльності з освоєнням культури, зі світоглядом людини і її моральними поглядами.
- Охарактеризуйте головні моральні категорії. Покажіть, у чому полягає взаємозв’язок ідеалів, цінностей, моральних норм (наведіть приклади).
- Філософи стверджують: моральний вибір це тоіі пункт, де абстрактні вимоги етики і моральна оцінка реальної ситуації відбиваються в прийнятому рішенні, а потім проявляються у вчинку. Чи згодні ви з такою точкою зору? Характеризуючи моральний вибір, постарайтеся спиратися і на приклади з навколишнього життя.
- Розкрийте сутність моральної оцінки діяльності. Чи можна працю вважати моральною цінністю? Чому звертання до моральних орієнтирів діяльності особливо істотне в ситуації корінних суспільних змін? Чому в ці періоди найбільш небезпечні прояви ненависті, нечесності й особливо цінні доброта, дружелюбність, чесність, совісність, милосердя?
- Охарактеризуйте сутність і типологію світогляду. Як світогляд впливає на діяльність?
- Який зміст вкладає наука в поняття «менталітет»? Чи є зв’язок між моральними орієнтирами, світоглядом і менталітетом?
- Сформулюйте загальну характеристику духовного світу особистості, розкрийте його вплив на діяльність людини і суспільства (наведіть приклади).
- Які головні ознаки політичної діяльності?
- У чому полягають особливості кожного із суб’єктів політики?
- Як пов’язані між собою цілі і засоби політичної діяльності?
- Що таке влада?
- Які основні види політичної діяльності ви знаєте?
- Які точки зору з питання про прогрес висловлювалися філософами в минулому й у наш час?
- У чому полягає суперечливий характер прогресу?
- Які критерії прогресу пропонувалися мислителями різних епох? В чім їх «плюси» і «мінуси»?
- Чому гуманістичний критерій прогресу можна вважати комплексним?
- Докажіть, що держава є головною ланкою політичної системи.
- Які принципи правової держави?
- Які міжнародні документи про права людини вам відомі? Розкрийте їхню сутність і значимість.
- Охарактеризуйте громадянське суспільство.
- Який взаємозв’язок громадянського суспільства і держави?
- Що таке місцеве самоврядування? Яка його роль у громадянському суспільстві?
- Чи вільні люди у виборі шляхів і форм суспільного розвитку? Якщо так, то чи може ця свобода бути безмежною? Що може обмежити свободу і чи треба це робити?
- Яким повинне бути суспільство, щоб забезпечити вільний розвиток особистості? Який зміст ви вкладаєте в поняття «вільна особистість»? Як людина користується цією.свободою?
- Яку роль відіграє в розвитку суспільства кожний із суб’єктів історичного
процесу?
- Чому саме політична діяльність може викликати значні зміни в житті суспільства? Чим вплив на життя суспільства політичної діяльності відрізняється від впливу діяльності економічної?
- Як пов’язані між собою суспільний прогрес і зростання свободи людини? Що означає зростання свободи?
- Що таке політика?
- Яка структура політичної системи?
- Чому держава є головним інститутом політичної системи? 1. Яку роль відіграють у ній політичні партії?
- Що таке політичні норми?
- У чому суть культурно-ідеологічного і комунікативного елементів політичної системи? Перелічіть основні ознаки поняття «політична система», сформулюйте її визначення.
- Докажіть, що держава є головною ланкою політичної системи.
- Які принципи правової держави?
- Які міжнародні документи про права людини вам відомі? Розкрийте їхню сутність і значимість.
- Охарактеризуйте громадянське суспільство.
- Який взаємозв’язок громадянського суспільства і держави?
- Що таке місцеве самоврядування? Яка його роль у громадянському суспільстві?
- Що таке культура? Які її основні види?
- У чому і як виявляються традиції і новаторство в культурі?
- Які різновиди культури в культурі ви знаєте? Розкажіть про них.
- Що таке діалог культур? Наведіть приклади такого діалогу в реальному житті.
- Чим характеризується сучасний стан вітчизняної культури?
- Які особливості сучасного вітчизняного споживача культурної продукції?
- Створюючи алегоричний образ взаємодії людини і маси, художник-ілюстратор В. Фінглей малює величезне чудовисько з ікластим ротом, що сміється, готове з’їсти людину.
Яка сторона впливу масової культури на особистість знайшла відображення в цьому малюнку? Питання для самоперевірки
- Що таке процес глобалізації?
- Які прояви глобалізації в економічній сфері? Що їй сприяє?
- У чому виражається суперечливість процесу глобалізації?
- Які основні глобальні проблеми сучасності? Чим викликана їхня поява?
- Чим викликана екологічна криза?
- Які основні принципи світопорядку, що можуть запобігти загрозі нової світової війни?
- У чому полягає проблема «Північ-Південь»? Як виявляється взаємозв’язок глобальних проблем?
Програмові вимоги
з курсу “Історія України”
- Кам”яний вік на території України. Трипільська культура
- Бронзовий та ранній заплізний віки. Кімерійці. Скіфи. Сармати.
- Античні міста-держави Північного Причорномор”я.
- Походження та розселення слов”ян на території України.Населення України в І тис. н. е. Анти.
- Розселення слов”ян на Прикарпатті за археологічними даними
- Передумовита утворення держави на Русі.Норманська теорія походження Русі.
- Розвиток державності на Русі в X ст.Характер і форма Давньоруської держави IX-X ст.
- Завершення процесу складання держави за Ярослава Мудрого та Володимира Мономаха.
- Київська Русь в період роздробленості:причини, особливості, характер.
- Культура та історичне значення Київської Русі.
- Політичний розвиток Галицького та Волинського князівств в XI-XII ст.та їх об”єднання, Роман Мстиславович.
- Внутрішня та зовнішня політика Данила Галицького.
- Галицько-Волинська держава наприкінці ХІІІ-І пол. ХІУ ст.
- Соціально-економічні відносини в Галицько-Волинському князівстві (ХІІ-ХІУст. ).
- Захоплення українських земель литовськими та польськими феодалами. Кревська унія 1385 р.
- Політичне життя українських земель наприкінці XIV- на поч. XVI ст. Московські змагання за українські землі.
- Люблінська унія 1569р. та її наслідки.
- Міжконфесійі відносини.Берестейська церковна унія1596р.та її історичне значення.
- Територія, умови та джерела формування козацтва
- Розвиток козацтва до середини XVI ст.Перші козацькі ватажки.
- Виникнення Запорізької Січі та її устрій. Дмитро Байда- Вишневецький
- Утворення реєстрового козацтва.Боротьба козацтва проти турецько-татарської агресії. П.Сагайдачний.
- Козацтво-основна рушійна сила козацько-селянських повстань кінця XVI- 30-х років XVII ст.
- Україна напередодні Визвольної війни.Причини війни. Б.Хмельницький.
- Початок війни.Перші перемоги козацько-селянської армії (1648р.).Політична програма Б.Хмельницького.
- Воєнні дії 1649-1653рр.Формування органів державної влади в Україні.
- Українсько-російський договір 1654р. та його оцінка в історіографії.
- Розвиток подій в Україні у 1654-1657рр. Політичні та соціально-економічні наслідки Визвольної війни.
- Боротьба українськогоі російського народів проти шляхетської Польщі.Гадяцька унія 1658р.Андрусівське перемир”я (1657-1667рр.).
- Боротьба козацько-старшинських угрупувань за владу в Українів 50-70-х роках. Доба руїни. Причини та наслідки.
- Соціально-економічні відносини і політико-адміністративний устрій в україні в 50-80 рр. ХУІІ ст.
- Боротьба проти Туреччини та Кримського ханства. Вічний мир 1686 р.
- Становище українських земель в період правління гетьмана І. Мазепи (1687-1708рр. ).
- Гетьман Пилип Орлик та його Конституція.
- Обмеження автономії України в період гетьманування І. Скоропадського (1708-1721 ).
- Становище України за гетьмана Д. Апостола (1727-1734 ) та Правління гетьманського уряду.
- Народні рухи в Україні: а) початок гайдамацького руху; б) піднесення опришківського руху О. Довбуш.
- Політичне становище Лівобережної України та Слобожанщини у ІІ пол. ХУІІІ ст.
- Особливості розвитку Правобережжя. Поділи Польщі та їх значення.
- Завоювання Росією Північного Прочорномор”я та Криму. Колонізація степової України.
- Запорізька Січ та її остаточне знищення російським самодержавством.
- Народно-визвольні рухи в Україні. Коліївщина.
- Адміністративно-територіальний устрій українських земель.
- Діяльність Кирило-Мефодіївського товариства. Т. Г. Шевченко.
- Соціальні виступи 30-х рр. У. Кармелюк.
- Реформи 60-70 –х рр. в Україні.
- Зародження та розвиток громадсько- політичних організацій та партій.
- Входження Галичини в склад Австрії. Адміністративно-територіальний устрій.
- Соціальні рухи в Галичині у 1 пол. ХІХ ст. “Руська трійця “.
- Революція 1848р. в Галичині.
- Суспільно-політичний рух після 1848 р. Перші українські політичні партії.
- Закарпаття та Буковина під владою Австрії.
- Розвиток суспільно-політичного руху на початку ХХ ст.
- Україна в революції 1905-1907 рр.
- Українські землі в роках 1907-1914 .
- Початок першої світової війни . Українські Січові Стрільці.
- Український національний рух в роки війни.
- Лютнева революція і піднесення національно-визвольного рухув Україні.Центральна Рада.
- Перші кроки на шляху організації української державності. І та ІІ Універсали Центральної Ради.
- Проголошення Української Народної Республіки.Війна більшовицької Росії проти УНР.
- Проголошення незалежності Української Народної Республіки.
- Квітневий переворот 1918р.П.Скоропадського та перші часи Гетьманської держави.
- Діяльність Гетьманського Уряду.
- Директорія в початковий період її існування.
- Акт соборності і Трудовий Конгрес. Зовнішня політика Директорії
- Проголошення Західноукраїнської Народної Республіки.
- Внутрішня і зовнішня політика уряду ЗУНР.
- Спільна боротьба УНР та ЗУНР проти іноземних загарбників.
- Входження України до складу СРСР.КордониУРСР.
- Українізація:причини та наслідки.
- Колективізація.Голод 1932-33 рр.
- Репресії30-х рр.
- Західноукраїнські землі під владою Польщі.
- Буковина та Закарпаття в 20-30-х рр.
- Пакт Молотова-Ріббентропа і Західна Україна.Напад Німеччини на СРСР.Оборонні бої Червоної армії у 1941р.
- Встановлення німецьеого окупаційного режиму в Україні
- Зародження та діяльність Української Повстанської Армії.
- Наступ радянських військ у 1943-1944рр. і вигнання німецьких агресорів з України.Боротьба УПА з радянськими військами..
- Україна в 1945-53 рр.:репресії, депортації, голод.
- Початок процесу десталінізації.
- Спроба проведення реформ.Шістдесятники.
- Прихід до влади В.Щербицького і наступ на національно-демократичні сили.
- Зміцнення та розвиток дисидентського руху в Україні у ІІ половині 70-х і І пол. 80-х рр.
- Проголошення і розбудоваУкраїнської незалежної держави. Конституція України.
- Проблеми соціально-економічного розвитку Ураїни в перехідний період. Наслідки Чорнобильської трагедії.
- Становлення церкви в Україні.
- Україна і світ
- Українська діаспора.
- Зовнішня політика України на сучасному етапі.
- Україна на переломі ХХ-ХХІ ст.: проблеми і перспективи.
Програмові вимоги
з курсу «Давня і середньовічна історія України»
- Предмет і завдання курсу “Давня історія України”.
- Періодизація давньої історії України.
- Перші форми суспільної організації людей.
- Зародження релігійних уявлень та мистецтва.
- “Неолітична революція ” та її наслідки.
- Побут та господарство трипільців.
- Історичне значення Трипільської культури.
- Джерела, походження, спосіб життя та культура кіммерійців.
- Походження, спосіб життя та культура і релігія скіфів.
- Скіфські війни (Скіфо-Перська війна).
- Етапи скіфської державності.
- Походження та етапи сарматської історії на території України.
- Соціально-економічний розвиток сарматів.
- Причини, форми та напрями грецької колонізації Північного Причорномор’я.
- Періодизація та етапи історичного розвитку Північного Причорномор’я.
- Ольвія Понтійська: етапи історичного розвитку, релігія та мистецтво.
- Херсонес Таврійський: етапи історичного розвитку, релігія та мистецтво.
- Боспорське царство: етапи розвитку, господарство, релігія та мистецтво.
- Історичне значення колонізації Північного Причорномор’я.
- Походження та джерела вивчення слов’ян.
- Вторгнення германських племен на територію України. Гунська навала.
- Формування праукраїнських племен. Анти і склавини.
- Побут, культура та вірування праукраїнців.
- Піднесення Києва. Перші правителі.
- Київ на шляху до своєї величі і могутності.
- Київська Русь доби Володимира Великого.
Програмові вимоги з курсу «Соціологія»
(ЗАЛІК)
- Соціокультурні передумови виникнення соціології.
- Об’єкт і предмет соціології.
- Методи соціологічного дослідження.
- Місце соціології в системі суспільних наук.
- Закони і категорії соціології.
- Структура соціології.
- Функції соціології.
- Огюст Конт – основоположник соціології. Вчення про стадії суспільного розвитку.
- Соціологічна теорія Г.Спенсера.
- Соціологічна теорія Е.Дюркгейма.
- Суспільно-історична теорія К.Маркса. Вчення про суспільно-економічні формації.
- Концепція ідеального типу-схеми Макса Вебера.
- Сучасна американська соціологія.
- Суспільство як соціальна система. Типи суспільств.
- Соціальні інститути і соціальні спільності.
- Соціальна стратифікація і соціальна мобільність.
- Сутність понять „верства”, „клас”, „страта”. Стратифікаційна і класова структура суспільства.
- Соціологія девіантної поведінки.
- Соціологія конфлікту.
- Соціологія особистості. Соціальний статус і соціальна роль.
- Соціалізація особистості: сутність, компоненти, етапи.
- Соціологія культури. Поняття культури, її структура і функції.
- Культурні універсалії. Культурний релятивізм і етноцентризм.
- Соціобіологія і психологічний напрямок в соціології.
- Соціологія праці і управління.
- Соціологія міста і села.
- Соціологія сім‘ї.
- Типи, етапи соціологічного дослідження.
- Програмування і планування соціологічного дослідження.
- Методи соціологічного дослідження і способи збирання соціологічної інформації.
Програмові вимоги з курсу «Політологія»
- Політологія – предмет і структура.
- Методи, категорії і закономірності політології.
- Функції політології.
- Що таке політика та її походження.
- Функції політики.
- Основні концепції політики.
- Політична думка Стародавнього Сходу.
- Політичні доктрини античності.
- Римське право і політика.
- Основні риси політичної думки епохи Середньовіччя.
- Загальна характеристика політичної думки епохи Відродження.
- Політичні доктрини лібералізму та їхні критики.
- Політичні доктрини тоталітаризму.
- Політичні погляди у Київській Русі.
- Українська політична думка литовсько-польської доби.
- Політичні погляди у козацько-гетьманську добу.
- Українська політична думка XIX століття.
- Українська політична думка першої половини ХХ століття.
- Поняття і структура політичної системи суспільства.
- Типологія політичних систем.
- Функції політичних систем суспільства.
- Особливості сучасної політичної системи суспільства.
- Походження та сутність держави.
- Внутрішні та зовнішні функції держави.
- Основні „гілки” державної влади.
- Форми державного правління та державно-територіального устрою.
- Основні ознаки правової держави.
- Політичний режим як система способів і методів реалізації влади.
- Тоталітарний режим.
- Авторитаризм.
- Демократія в політичному житті суспільства.
- Суть політичної влади та її особливості.
- Структура, суб’єкти і форми влади.
- Класифікація політичної влади.
- Соціальні функції політичної влади в політичній системі суспільства.
З6. Шляхи завоювання політичної влади.
- Способи реалізації політичної влади.
- Поняття виборів, їх види.
- Абсентеїзм та його причини.
- Виборча система України.
- Політичні партії: суть, місце і роль у політичній системі.
- Структура і функції політичних партій.
- Партійні системи суспільства.
- Громадсько-політичні організації та рухи.
- Людина як суб’єкт політики.
- Основні параметри діяльності людини як суб’єкта політики.
- Політична еліта в структурі влади.
- Політична еліта України.
- Основні регулятори політичного процесу.
- Політична свідомість. Суть та функції.
- Політична культура як явище політичного життя.
- Співвідношення політики та моралі як регуляторів суспільного життя.
- Політика і засоби масової інформації.
- Політичне маніпулювання.
- Нації як суб’єкти політичних відносин.
- Міжнародна безпека. Основні напрями створення.
- Принципи міжнародного права.
- Класифікація і причини виникнення глобальних проблем.
- ООН, міжнародні організації та Україна.
- Європейська інтеграція України.