СТРУКТУРА СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ КАФЕДРИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
№ п/п | Назва спецкурсу | Всього годин | Лекц. | Семін | Форма контр. | Викладач | Курс | Сем-тр | |
Спеціалізація “ІСТОРИЧНЕ КРАЄЗНАВСТВО І МУЗЕЄЗНАВСТВО” | |||||||||
І | Національно-визвольна боротьба карпатського опришківства і Олекса Довбуш на західноукраїнських землях в XVI – XIX ст. | 6 | 2 | Грабовецький В.В. | ІІІ | 5 | |||
10 | 6 | Іспит | 6 | ||||||
ІІ | Історія культури в Галичині | 18 | 6 | іспит | Бурдуланюк В. М. | IV | 8 | ||
ІІІ. |
Становлення і розвиток музейної справи в Галичині |
18 | 6 | Іспит | Гаврилів Б. М. | V | 9 | ||
Спеціалізація “Становлення української державності в контексті міжнародних відносин нового і новітнього часу” | |||||||||
І. | Тенденції розвитку української державної ідеї в XVI – XVIII ст. | 6 | 2 | Сигидин М. В. | ІІІ | 5 | |||
10 | 6 | іспит | 6 | ||||||
ІI. | Розвиток української національно-державницької ідеї в ХІХ- на початку ХХ ст. | 18 | 6 | Іспит | Райківський І.Я. | IV | 8 | ||
ІІІ | Боротьба за національно-державну незалежність і соборність України в ХХ ст. (з 1914 р.) | 16 | 10 | іспит | Єгрешій О. І. | V | 9 |
Затверджена на засіданні кафедри історії України, протокол №___ від ___ квітня 20___ року.
Завідувач кафедри історії України проф. Райківський І. Я.
Міністерство освіти і науки України
Коломийський інститут
Державного вищого навчального закладу
„Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Методичні рекомендації
до написання дипломних (курсових) робіт
з історії
Коломия
2008
Марчук М.В., Плекан Ю.В., Методичні рекомендації до написання дипломних (курсових) робіт з історії. – Коломия, 2008.
Рецензенти:
В.В.Грабовецький, доктор історичних наук, професор кафедри історії України Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
О.В.Марущенко, кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри історіографії і джерелознавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Друкується за ухвалою Вченої ради Коломийського інституту Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
(протокол № __ від “__” ___________ 2008 року)
ÓМарчук М.В., 2008
- Дипломна (курсова) робота: загальна характеристика
У професійній підготовці спеціаліста гуманітарного профілю значну роль відіграє дипломна (курсова) робота.
Дипломна робота — це кваліфікаційне навчально-наукове дослідження студента, яке виконується на завершальному етапі навчання у вищому навчальному закладі.
Дипломна робота має комплексний характер і пов’язана з використанням набутих студентом знань, умінь та навичок зі спеціальних дисциплін. У більшості випадків дипломна робота є поглибленою розробкою теми курсової роботи студента-випускника. Нею передбачено систематизацію, закріплення, розширення теоретичних і практичних знань зі спеціальності та застосування їх при вирішенні конкретних наукових, виробничих та інших завдань.
До дипломних робіт висуваються такі основні вимоги:
- актуальність теми, відповідність її сучасному стану певної галузі науки та перспективам розвитку, практичним завданням відповідної сфери;
- вивчення та критичний аналіз монографічних і періодичних видань з теми;
- вивчення та характеристика історії досліджуваної проблеми та її сучасного стану, а також передового досвіду роботи у відповідній галузі;
- чітка характеристика предмета, мети і методів дослідження, опис та аналіз проведених автором експериментів та досліджень;
- узагальнення результатів, їх обґрунтування, висновки та практичні рекомендації.
Згідно з навчальними планами окремих спеціальностей студенти ІV-V курсу виконують кваліфікаційні бакалаврські та дипломні роботи. До захисту дипломних робіт допускаються студенти, які виконали всі вимоги навчального плану, пройшли і захистили виробничу практику (стаціонар), подали в установлений термін дипломну роботу і позитивні відгуки на неї. У такому разі вони звільняються від державних іспитів зі спеціальності.
Курсова робота — це самостійне навчально-наукове дослідження студента, яке виконується з певного курсу або з окремих його розділів.
Згідно з Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах України курсова робота виконується з метою закріплення, поглиблення і узагальнення знань, одержаних студентами за час навчання, та їх застосування до комплексного вирішення конкретного фахового завдання.
Тематика курсових робіт має відповідати завданням навчальної дисципліни і тісно пов’язуватися з практичними потребами конкретного фаху. Вона затверджується на засіданні кафедри і визначається графіком.
Курсова робота допомагає студентові систематизувати отримані теоретичні знання з вивченої дисципліни, перевірити якість цих знань, оволодіти первинними навичками проведення сучасних досліджень. Уже на цій першій творчій спробі можна виявити здатність студента самостійно осмислити проблему, творчо, критично її дослідити; вміння збирати, аналізувати і систематизувати літературні (архівні) джерела; здатність застосовувати отримані знання при вирішенні практичних завдань; формулювати висновки, пропозиції і рекомендації з предмета дослідження. Випадає й слушна можливість проконтролювати вміння студента правильно організувати свою дослідницьку роботу та оформити її результати.
Дипломна (курсова) робота як самостійне навчально-наукове дослідження має виявити рівень загальнонаукової та спеціальної підготовки студента, його здатність застосовувати одержані знання під час вирішення конкретних проблем, його схильність до аналізу та самостійного узагальнення матеріалу з теми дослідження.
Студенту надається право вибирати тему дипломної та курсової робіт з числа визначених випускними кафедрами навчального закладу або запропонувати свою тему з обґрунтуванням її розробки.
Керівництво дипломними та курсовими роботами здійснюється, як правило, кваліфікованими викладачами. Організація і контроль за процесом підготовки й захисту дипломних та курсових робіт покладаються на завідуючих кафедрами.
Тематика дипломних та курсових робіт щорічно коригується з урахуванням набутого на кафедрах досвіду, побажань спеціалістів, які беруть участь у рецензуванні робіт, і рекомендацій Державної екзаменаційної комісії (ДЕК).
Незалежно від обраної теми, структура дипломної (курсової) роботи має бути такою: титульний аркуш; зміст; перелік умовних позначень (при необхідності); вступ; кілька розділів (підрозділів), що розкривають теорію питання та досвід практичної роботи; висновки до кожного розділу; загальні висновки; список літератури та використаних джерел; додатки.
Текст дипломної (курсової) роботи можна використати для наступного написання та оформлення доповіді, реферату, статті, тез доповіді та ін.
- Послідовність виконання дипломної (курсової) роботи
Дипломна та курсова роботи мають свою специфіку, їх деталі завжди потрібно узгоджувати з науковим керівником. Щодо структури, методики їх написання та оформлення вони мають подібні риси, тому будуть проаналізовані спільно.
Дипломну (курсову) роботу доцільно виконувати в такій послідовності: вибір теми — з’ясування об’єкта і предмета — визначення мети і завдань дослідження — виявлення і відбір літератури з теми, її вивчення — складання попереднього плану — написання вступу — виклад теорії і методики — вивчення досвіду роботи — формулювання висновків і рекомендацій — оформлення списку використаних джерел та додатків. Потім здійснюється літературне й технічне оформлення роботи, її рецензування, підготовка до захисту і захист дипломної (курсової) роботи.
Виконання дипломної (курсової) роботи організується відповідно до графіка, затвердженого кафедрою.
Процес роботи над дослідженням поділяється на три основні етапи:
- підготовчий;
- етап роботи над змістом;
- заключний етап.
- Підготовчий етап роботи над дипломною (курсовою) роботою
Цей етап починається з вибору теми дипломної (курсової) роботи, її осмислення та обґрунтування. З переліку тем, запропонованих кафедрою, студент вибирає ту, яка найповніше відповідає його навчально-виробничим інтересам та схильностям. Перевага надається темі, при розробці якої студент може виявити максимум особистої творчості та ініціативи. Разом із керівником необхідно визначити межі розкриття теми та перелік установ, досвід роботи яких буде висвітлюватись у дослідженні.
При з’ясуванні об’єкта, предмета і мети дослідження необхідно зважати на те, що між ними і темою дипломної (курсової) роботи є системні логічні зв’язки. Об’єктом дослідження є вся сукупність відношень різних аспектів теорії і практики науки, яка слугує джерелом необхідної для дослідника інформації. Предмет дослідження — це тільки ті суттєві зв’язки та відношення, які підлягають безпосередньому вивченню в даній роботі, є головними, визначальними для конкретного дослідження. Таким чином, предмет дослідження є вужчим, ніж об’єкт.
Визначаючи об’єкт дослідження, треба знайти відповідь на запитання: що розглядається? Разом з тим предмет визначає аспект розгляду, дає уявлення про зміст розгляду об’єкта дослідження, про те, які нові відношення, властивості, аспекти і функції об’єкта розкриваються. Іншими словами, об’єктом виступає те, що досліджується. А предметом — те, що в цьому об’єкті має наукове пояснення.
Правильне, науково обґрунтоване визначення об’єкта дослідження — це не формальна, а суттєва, змістова наукова акція, зорієнтована на виявлення місця і значення предмета дослідження в більш цілісному і широкому понятті дослідження. Треба знати, що об’єкт дослідження — це частина об’єктивної реальності, яка на даному етапі стає предметом практичної і теоретичної діяльності людини як соціальної істоти (суб’єкта). Предмет дослідження є таким його елементом, який включає сукупність властивостей і відношень об’єкта, опосередкованих людиною (суб’єктом) у процесі дослідження з певною метою в конкретних умовах.
Мета дослідження пов’язана з об’єктом і предметом дослідження, а також з його кінцевим результатом і шляхом його досягнення. Кінцевий результат дослідження передбачає вирішення студентами проблемної ситуації, яка відображає суперечність між типовим станом об’єкта дослідження в реальній практиці і вимогами суспільства до його більш ефективного функціонування. Кінцевий результат відображає очікуваний від виконання позитивний ефект, який формулюється двоступенево: перша частина — у вигляді суспільної корисності; друга — у вигляді конкретної користі, віднесеної до основного предмета дослідження.
Наявність поставленої мети дослідження дозволяє визначити завдання дослідження, які можуть включати такі складові:
- вирішення певних теоретичних питань, які входять до загальної проблеми дослідження (наприклад, виявлення сутності понять, явищ, процесів, подальше вдосконалення їх вивчення, розробка ознак, рівнів функціонування, критеріїв ефективності, принципів та умов застосування тощо);
- всебічне (за необхідності й експериментальне) вивчення практики вирішення даної проблеми, виявлення її типового стану, недоліків і труднощів, їх причин, типових особливостей передового досвіду; таке вивчення дає змогу уточнити, перевірити дані, опубліковані в спеціальних неперіодичних і періодичних виданнях, підняти їх на рівень наукових фактів, обґрунтованих у процесі спеціального дослідження;
- обґрунтування необхідної системи заходів щодо вирішення даної проблеми;
- експериментальна перевірка запропонованої системи заходів щодо відповідності її критеріям оптимальності, тобто досягнення максимально важливих у відповідних умовах результатів вирішення цієї проблеми при певних затратах часу і зусиль;
- розробка методичних рекомендацій та пропозицій щодо використання результатів дослідження у практиці роботи відповідних установ (організацій).
Виконання завдань дослідження неможливе без ознайомлення з основними літературними (а можливо й архівними) джерелами з теми дипломної (курсової) роботи. З метою повного їх виявлення необхідно використовувати різні джерела пошуку: каталоги і картотеки кафедр та бібліотеки вищого навчального закладу, а також провідних наукових бібліотек міста, бібліотечні посібники, прикнижні та пристатейні списки літератури, виноски і посилання в підручниках, монографіях, словниках та ін., покажчики змісту річних комплектів спеціальних періодичних видань.
Під час джерелознавчих пошуків необхідно з’ясувати стан вивченості обраної теми сучасною наукою, щоб не повторювати в роботі загальновідомих істин, конкретніше, точніше визначити напрями та основні розділи свого дослідження.
Бібліографічні виписки джерел краще робити на каталожних картках, щоб скласти з них робочу картотеку, яка, на відміну від записів у зошиті, зручна тим, що її завжди можна поповнювати новими матеріалами, контролювати повноту добору літератури з кожного розділу дипломної (курсової) роботи, знаходити необхідні записи. Картки можна групувати в будь-якому порядку залежно від мети або періоду роботи над дослідженням.
У початковий період роботи над темою найзручнішою є розстановка карток в єдиному алфавіті прізвищ авторів та назв видань. Можна згрупувати картки в картотеці за основними питаннями, що розкривають зміст теми дипломної (курсової) роботи. Тоді на каталожних роздільниках олівцем пишуть назви основних структурних частин роботи: Вступ, Розділ (його назва), Висновки та ін. Картотека наповнюється картками відповідно до теми розділів і підрозділів, щоб своєчасно звернути увагу на недостатню кількість матеріалу з того чи іншого питання. Доцільно використовувати дублювання карток у різних розділах та підрозділах, якщо в статті або монографії розкрито комплекс питань з теми дослідження.
Картки робочої картотеки використовують для складання списку літератури, тому бібліографічні описи на картках мають бути повними, відповідати вимогам стандарту 7.1—84. Крім основних відомостей про видання на картках поміщають анотацію, а також шифр документа і назву бібліотеки, в якій він зберігається.
Складену з теми роботи картотеку необхідно дати на перегляд науковому керівникові, який порекомендує праці, котрі треба вивчити в першу чергу, а також ті, які слід виключити з картотеки або включити до неї. Після узгодження з керівником наповнення картотеки встановлюється наявність необхідних видань у бібліотеках інституту та міста. Після цього студент розпочинає їх вивчення, переходячи до другого етапу роботи над дослідженням.
- Робота над текстом дипломної (курсової) роботи
Другий етап починається з вивчення та конспектування літератури з теми дипломної (курсової) роботи. Вивчення літератури треба починати з праць, де проблема відображається в цілому, а потім перейти до вужчих досліджень. Починати ознайомлення з виданням треба з титульного аркуша, з’ясувавши, де, ким, коли воно було видано. Треба переглянути зміст, який розкриває структуру видання, наповнення його розділів, звернутися до передмови, де розкрито призначення видання, завдання, поставлені в ньому автором.
Читаючи видання, треба уважно стежити за ходом авторської думки, вміти відрізняти головні положення від доказів й ілюстративного матеріалу. Часто статті з наукових збірок складні для сприйняття, тому необхідно їх читати кілька разів, намагаючись виділити головну ідею та аргументи, якими автор її доводить. З’ясовуючи це, треба виписати всі необхідні цитати, цифри, факти, умови, аргументи, якими оперує автор, доводячи основну ідею статті.
Конспектуючи матеріал, слід постійно пам’ятати тему дипломної (курсової) роботи, щоб виписувати тільки те, що має відношення до теми дослідження. Виписувати цитати треба на одну сторону окремих аркушів паперу стандартного розміру, що допомагає краще орієнтуватися в накопиченому матеріалі, систематизувати його за темами і проблемами. Кожна цитата, приклад, цифровий матеріал мають супроводжуватися точним описом джерела з позначенням сторінок, на яких опубліковано цей матеріал. Застосування так званих розлапкованих цитат, коли думки іншого автора видаються за особисті, розглядається як грубе порушення літературної та наукової етики, кваліфікується як плагіат.
Однак це не означає, що студент зовсім не повинен спиратися на праці інших авторів: чим ширше і різноманітніше коло джерел, які він використовував, тим вищою є теоретична та практична цінність його дослідження.
Після конспектування матеріалу необхідно перечитати його знову, щоб склалося цілісне уявлення про предмет вивчення. Щоб зібрати матеріал з одного питання разом, можна розрізати ті конспекти, де розглянуто кілька питань з теми дослідження.
Правильна та логічна структура дипломної (курсової) роботи — це запорука успіху розкриття теми.
Процес уточнення структури складний і може тривати протягом усієї роботи над дослідженням. Попередній план роботи треба обов’язково показати науковому керівникові, оскільки може статися, що потрібно буде переписувати текст роботи.
Готуючись до викладення тексту дипломної (курсової) роботи, доцільно ще раз уважно прочитати її назву, що містить проблему, яка повинна бути розкрита. Проаналізований та систематизований матеріал викладається відповідно до змісту у вигляді окремих розділів і підрозділів (глав і параграфів). Кожний розділ (глава) висвітлює самостійне питання, а підрозділ (параграф) — окрему частину цього питання.
Тема має бути розкрита без пропуску логічних ланок, тому починаючи працювати над розділом, треба відзначити його головну ідею, а також тези кожного підрозділу. Тези необхідно підтверджувати фактами, думками різних авторів, результатами анкетування та експерименту, аналізом конкретного практичного досвіду. Треба уникати безсистемного викладення фактів без достатнього їх осмислення та узагальнення.
Думки мають бути пов’язані між собою логічно, увесь текст має бути підпорядкований одній головній ідеї. Один висновок не повинен суперечити іншому, а підкріплювати його. Якщо висновки не будуть пов’язані між собою, текст втратить свою єдність. Один доказ має випливати з іншого. Для доказу кожного положення треба наводити аргументи, розташовуючи їх таким чином:
- середній доказ — слабкий доказ — сильний доказ
або - сильний — слабкий — середній.
Щодо кожного розділу (глави) роботи необхідно зробити висновки, на основі яких формулюють висновки до всієї роботи в цілому.
Достовірність висновків загалом підтверджується вивченням практичного досвіду роботи конкретних установ, щодо яких проводиться дослідження. Оперативно і в повному обсязі зібрати практичний матеріал, узагальнити його та систематизувати допоможе оволодіння студентом основними методами дослідження: спостереженням, експериментом, бесідою, анкетуванням, інтерв’ю, математичними методами обробки кількісних даних, методом порівняльного аналізу та ін. Найкращих результатів можна досягти при комплексному використанні цих методів, проте слід мати на увазі, що залежно від особливостей теми дослідження, специфіки предмета і конкретних умов окремі методи можуть набути переважного значення.
Накопичуючи та систематизуючи факти, треба вміти визначити їх достовірність і типовість, найсуттєвіші ознаки для наукової характеристики, аналізу, порівняння. Аналіз зібраних матеріалів слід проводити у сукупності, з урахуванням усіх сторін відповідної сфери діяльності (чи установи). Порівняльний аналіз допомагає виділити головне, типове в питаннях, що розглядаються, простежити зміни, що сталися в роботі культурологічних і документно-інформаційних установ протягом останніх років, виявити закономірності, проаналізувати причини труднощів у їх функціонуванні, визначити тенденції та перспективи подальшого розвитку.
Кількісні дані, що ілюструють практичний досвід роботи, можна проаналізувати за методом ранжованого ряду, розподіливши матеріали за роками, звівши їх у статистичні таблиці, таблиці для порівняння та ін., що дозволить зробити конкретні висновки.
Таким чином, широке використання відомих у науці методів накопичення, вивчення, систематизації фактів та практичного досвіду в цілому дасть змогу виконати основне завдання дипломного (курсового) дослідження: поєднати різні роз’єднані знання в цілісну систему, вивести певні закономірності, визначити подальші тенденції розвитку теорії та практики відповідної сфери діяльності.
- Заключний етап роботи над дипломною (курсовою) роботою
На цьому етапі передбачається написання студентом вступу та висновків до курсової (дипломної) роботи, оформлення списку літератури та додатків, редагування тексту, його доопрацювання з урахуванням зауважень наукового керівника, підготовка роботи до захисту.
Вступ доцільно писати після того, як написана основна частина дипломної (курсової) роботи. У вступі обґрунтовується актуальність теми, що вивчається, її практична значущість; визначаються об’єкт, предмет, мета і завдання дослідження; розглядаються методи, за допомогою яких воно проводилось; розкривається структура роботи, її основний зміст. Якщо студент вирішив не торкатися деяких аспектів теми, він повинен зазначити про це у вступі.
Обов’язковою частиною вступу є огляд літератури з теми дослідження, в який включають найбільш цінні, актуальні роботи (10—15 джерел). Огляд має бути систематизованим аналізом теоретичної, методичної й практичної новизни, значущості, переваг та недоліків розглядуваних робіт, які доцільно згрупувати таким чином: роботи, що висвітлюють історію розвитку проблеми, теоретичні роботи, які повністю присвячені темі, потім ті, що розкривають тему частково. В огляді не слід наводити повний бібліографічний опис публікацій, що аналізуються, достатньо назвати автора й назву, а поруч у дужках проставити порядковий номер бібліографічного запису цієї роботи в списку літератури. Закінчити огляд треба коротким висновком про ступінь висвітлення в літературі основних аспектів теми.
Логічним завершенням дипломної (курсової) роботи є висновки. Головна їх мета — підсумки проведеної роботи. Висновки подаються у вигляді окремих лаконічних положень, методичних рекомендацій. Дуже важливо, щоб вони відповідали поставленим завданням. У висновках необхідно зазначити не тільки те позитивне, що вдалося виявити в результаті вивчення теми, а й недоліки та проблеми практичного функціонування культурологічних і документних систем, а також конкретні рекомендації щодо їх усунення. Основна вимога до заключної частини — не повторювати змісту вступу, основної частини роботи і висновків, зроблених у розділах.
Список використаної літератури складається на основі робочої картотеки і відображає обсяг використаних джерел та ступінь вивченості досліджуваної теми, є “візитною карткою” автора роботи, його професійним обличчям, свідчить про рівень володіння навичками роботи з науковою літературою. “Список…” повинен містити бібліографічний опис джерел, використаних студентом під час роботи над темою. Укладаючи його, необхідно додержуватися вимог державного стандарту. Кожний бібліографічний запис треба починати з нового рядка, літературу слід розташовувати в алфавітному порядку авторів та назв праць, спочатку видання українською мовою, потім — іноземними. Бібліографічні записи в “Списку…” повинні мати порядкову нумерацію. У тексті роботи слід давати у квадратних дужках посилання на номери списку. Якщо необхідно вказати номер сторінки, її ставлять через кому після номера видання.
Завершуючи написання дипломної (курсової) роботи, необхідно систематизувати ілюстративний матеріал. Ілюстрації можна подавати у тексті або оформляти у вигляді додатків. Усі додатки повинні мати порядкову нумерацію та назви, що відповідають їхньому змісту. Нумерація аркушів з додатками продовжує загальну нумерацію сторінок основного тексту роботи.
Літературне оформлення дипломної (курсової) роботи є важливим елементом її виконання і одним із багатьох чинників, на які зважає комісія при оцінюванні під час захисту. Передусім звертається увага на змістовний аспект викладу матеріалу (логічність і послідовність, повнота і репрезентативність, тобто широта використання наукових джерел, загальна грамотність та відповідність стандартам і прийнятим правилам), а також на текст роботи, список літератури і додатки, на зовнішнє оформлення титульного аркуша.
Дипломну (курсову) роботу рекомендується виконувати спочатку в чорновому варіанті. Це дозволяє вносити до тексту необхідні зміни і доповнення як з ініціативи самого автора, так і згідно з зауваженнями керівника.
Перш ніж представляти чернетку керівникові, треба ще раз переглянути, чи логічно викладено матеріал, чи є зв’язок між параграфами та главами, чи весь текст “працює” на головну ідею дипломної (курсової) роботи. Такий уявний структурний аналіз роботи допоможе краще побачити нелогічність в її структурі та змісті.
Оформляючи текст роботи, треба знайти час для повторного перегляду першоджерел. Це допоможе побачити все цінне, що було пропущено на початку вивчення теми, наштовхне на цікаві думки, поглибить розуміння проблеми.
Доцільно відкласти текст і повернутися до нього через деякий час, щоб подивитися на роботу очима сторонньої особи. Весь цей час не слід читати щось із теми роботи, але постійно думати над нею. У цей період, коли тема вивчена та викладена, з’являються власні думки, власна оцінка та розуміння проблеми — неодмінна умова поліпшення структури і змісту роботи.
Під час редагування тексту бажано прочитати роботу вголос, що дозволить побачити можливу непереконливість доказів, кострубатість фраз та уникнути цього. Не треба боятися скорочувати написане — від цього текст тільки виграє. Під час підготовки чернетки слід ретельно відредагувати кожне речення, звернути увагу на вибір необхідних формулювань, які б просто і чітко, коротко й доступно виражали зміст викладених питань. Не варто послуговуватися складними синтаксичними конструкціями — вони часом слабо зв’язані між собою логічно, містять двозначні тлумачення тощо.
У дипломній (курсовій) роботі необхідно прагнути дотримуватися прийнятої термінології, позначень, умовних скорочень і символів, не рекомендується вживати слова і вирази-штампи, вести виклад від першої особи: “Я спостерігав”, “Я вважаю”, “Мені здається”, “На мою думку”, “Ми отримуємо”, “Ми спостерігаємо”. Слід уникати в тексті частих повторень слів чи словосполучень.
При згадуванні в тексті прізвищ (учених-дослідників, практиків) ініціали, як правило, ставляться перед прізвищем (Ю. М. Столяров, а не Столяров Ю. М., як це прийнято в списках літератури).
Чернетку дипломної роботи треба писати на окремих аркушах паперу з однієї сторони з полями (приблизно шириною 3—4 см) чорнилом, чітко і розбірливо. Недотримання такої вимоги ускладнює внесення автором необхідних змін до тексту, які можна зробити на полях або на зворотному боці аркуша. Тут же можуть бути зроблені зауваження або пропозиції керівником роботи. Бажано не відкладати оформлення чорнового варіанта роботи на останні дні встановленого терміну. Завдання студента — якомога раніше подати чернетку керівникові. Вважається нормою, коли дипломна (курсова) робота переробляється кілька разів. Навіть досвідчені автори неодноразово допрацьовують свої роботи.
Після остаточного узгодження чернетки з керівником можна оформляти чистовий варіант. Перед тим, як друкувати з чернетки дипломну (курсову) роботу, її слід старанно ще раз перевірити, уточнити назви розділів (глав), підрозділів (параграфів), таблиць, послідовність розміщення матеріалу, звірити цифрові дані, обґрунтованість і чіткість формулювань, висновків та рекомендацій.
До формулювань заголовків (назв) розділів (глав) і підрозділів (параграфів) дипломної (курсової) роботи висуваються такі основні вимоги: стислість, чіткість і синтаксична різноманітність у побудові речень, з переважанням простих, поширених, послідовне та точне відображення внутрішньої логіки змісту роботи.
Розділи і підрозділи прийнято нумерувати арабськими цифрами. Параграфи (підрозділи) нумерують окремо в кожному розділі. Позначення розділів (глав), параграфів і їхні порядкові номери пишуть в одному рядку з заголовком, причому в кінці крапка не ставиться. Наприклад:
Розділ 2. Документ як системний об’єкт
- Матеріальна складова документа
2.2. Інформаційна складова документа
Вимоги до оформлення дипломної (курсової) роботи. За об’ємом дипломна робота має бути в межах 50-60 сторінок машинопису, а курсова робота — в межах 25-30 сторінок машинопису, без урахування додатків і списку літератури. Надрукована на комп’ютері: гарнітура Times New Roman Cyr, 14 кегль, 1,5 інтервалу на білому аркуші формату А4, який має такі поля: ліве — 30 мм, зверху, знизу — 20 мм, праве — 15 мм, абзацний відступ дорівнює п’яти знакам (1,25 мм), вирівнювання по ширині. Таблиці, малюнки, схеми та інші ілюстративні матеріали підлягають обов’язковій нумерації із зазначенням розділу (наприклад, табл. 1.1. (таблиця перша першого розділу); мал. 2.1. (малюнок перший другого розділу); сх. 3.1. (схема перша третього розділу). Підписи малюнків, схем та інших ілюстративних матеріалів робляться знизу шрифтом рівним 12 кегль, який вирівнюється по центру, а таблиць – зверху 14 кегль шрифтом, вирівнювання праворуч.
Усі сторінки роботи нумеруються від титульної до останньої без пропусків або літерних додатків. Першою сторінкою вважається титульний аркуш, на ній цифра 1 не ставиться, другою вважається сторінка, що містить “зміст”, на ній цифра 2 не ставиться, на наступній сторінці проставляється цифра 3 і далі згідно з порядком. Порядковий номер сторінки проставляється посередині верхнього поля.
Дипломна (курсова) робота відкривається титульним аркушем (додаток 3, 4). На ньому вказуються міністерство, назва інституту, назва кафедри, на якій дипломна (курсова) робота виконувалась, повна назва теми роботи, прізвище та ініціали студента, курс, група, в якій він навчається, прізвище, ініціали, вчене звання наукового керівника, рік і місце виконання роботи.
На наступній сторінці розміщується зміст (план для курсової роботи, додаток 5) із позначенням сторінок (додаток 6), на яких кожний з елементів плану викладений у роботі. Всі розділи і підрозділи, що є у плані, мають бути виділені в тексті заголовками та підзаголовками.
- Підготовка до захисту та захист дипломної (курсової) роботи
Дипломна робота друкується та подається в Державну екзаменаційну комісію (ДЕК) у двох примірниках, з рецензією провідного спеціаліста чи практичного працівника та відгуком наукового керівника.
Захист курсової роботи проводиться відповідно до графіка, затвердженого кафедрою, в присутності комісії у складі керівника та двох-трьох членів кафедри.
Захист дипломної роботи відбувається на відкритому засіданні Державної екзаменаційної комісії та регламентується “Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах”.
Захист дипломних робіт може проводитись як у вищому навчальному закладі, так і на підприємствах, у закладах та організаціях, якщо тема має для них науково-теоретичний або практичний інтерес або у разі виконання роботи на їх базі.
До захисту дипломних робіт допускаються студенти, які виконали всі вимоги навчального плану. Списки студентів, допущених до захисту дипломних робіт, подаються в державну комісію завідувачем кафедри.
Державній комісії перед захистом дипломних робіт завідувач кафедри подає такі документи:
- зведена відомість про виконання студентами навчального плану і про отримані ними оцінки з теоретичних дисциплін, курсових робіт, практик, державних екзаменів (тільки перед захистом дипломних робіт);
- відгук керівника про дипломну роботу;
- рецензія на дипломну роботу спеціаліста відповідної кваліфікації і профілю.
Склад рецензентів затверджується директором інституту за поданням завідувача випускної кафедри.
Державній комісії можуть бути подані також інші матеріали, що характеризують наукову і практичну цінність виконаної роботи: друковані статті за темою роботи, документи, які підтверджують практичне застосування роботи; макети, таблиці, діаграми виробів, схеми тощо.
Члени комісії заздалегідь знайомляться зі змістом роботи. На захист можуть бути запрошені керівники підприємств, організацій, установ, на замовлення яких було здійснено дослідження.
Процедура захисту включає:
- доповідь студента про зміст роботи;
- запитання до автора;
- оголошення відгуку наукового керівника або його виступ (для дипломної роботи — й рецензента);
- відповіді студента на запитання членів комісії із захисту курсової роботи (для дипломної роботи — членів ДЕК) та осіб, присутніх на захисті;
- заключне слово студента;
- рішення комісії про оцінку роботи.
Вступне слово необхідно підготувати заздалегідь у формі виступу, в якому доцільно висвітлити такі важливі питання: обґрунтування актуальності теми дослідження; мета, завдання, об’єкт, предмет дослідження; що вдалося встановити, виявити, довести; якими методами це досягнуто; елементи новизни у теоретичних положеннях та в практичних рекомендаціях; з якими труднощами довелося зіткнутися в процесі дослідження, які положення не знайшли підтвердження. У виступі мають міститися також відповіді на основні зауваження наукового керівника, а для дипломної роботи — і рецензента. Доповідь студента не повинна перевищувати за часом 10-15 хвилин.
Для кращого сприймання присутніми матеріалу бажано намалювати на великих аркушах паперу власні таблиці, діаграми, графіки.
Під час захисту дипломної (курсової) роботи студент зобов’язаний дати вичерпні відповіді на всі зауваження у відгуках та рецензіях, а також у виступах на захисті. Захист дипломної роботи фіксується в протоколі ДЕК.
Результати захисту дипломної (курсової) роботи визначаються оцінками “відмінно”, “добре”, “задовільно” і “незадовільно” з урахуванням якості виконання всіх частин курсової роботи та рівня її захисту. Оцінка за курсову роботу заноситься до залікової книжки студента та в екзаменаційну відомість. Оцінка з дипломної роботи виставляється на відкритому засіданні ДЕК і оголошується її головою дипломнику і всім присутнім. При визначенні оцінки слід зважати на якість роботи, рівень наукової та практичної підготовки студента.
Складання державних екзаменів або захист дипломних робіт проводиться на відкритому засіданні державної комісії за участю не менш як половини її складу з обов’язковою присутністю голови комісії.
Студент, який на захисті дипломної роботи отримав незадовільну оцінку, відраховується з вищого навчального закладу і йому видається академічна довідка.
Коли захист дипломної роботи визнається незадовільним, державна комісія встановлює, чи може студент подати на повторний захист ту саму роботу з доопрацюванням, чи він зобов’язаний опрацювати нову тему, визначену відповідною кафедрою.
Студент, який не склав державного екзамену або не захистив дипломну роботу, допускається до повторного складання державних екзаменів чи захисту дипломної роботи протягом трьох років після закінчення вищого навчального закладу.
Студентам, які не склали державні екзамени або не захищали дипломну роботу з поважної причини (документально підтвердженої директором) вищого навчального закладу, може бути продовжений термін навчання до наступного періоду роботи державної комісії зі складанням державних екзаменів чи захистом дипломних робіт, але не більше одного року.
Студенти, які виявили особливі здібності до наукової творчості, захистили дипломну роботу на “відмінно”, мають публікації, є переможцями Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, можуть бути рекомендовані державною комісією до вступу в аспірантуру.
Кращі роботи можна рекомендувати на конкурси студентських робіт, а також до друку в студентських збірниках. Дипломні і курсові роботи подаються на конкурси, коли вони являють собою розробки, проведені студентами в процесі навчання, і отримані в них результати опубліковані, впроваджені в практику або в навчальний процес. При цьому учасниками конкурсу можуть бути студенти поточного навчального року або ті, хто закінчив ВНЗ у поточному навчальному році.
Захищені дипломні кваліфікаційні (курсові) роботи реєструються на випускній кафедрі (1 прим.). Зберігаються дипломні роботи в бібліотеці ВНЗ протягом п’яти років, курсові зберігаються на кафедрі один рік. За необхідності дипломні роботи можуть надсилатися до іншої бібліотеки, установи, закладу за їх замовленням для впровадження в практику висновків і рекомендацій дипломників.
- Керівництво дипломною (курсовою) роботою та її рецензування
Керівництво дипломними (курсовими) роботами доручають кваліфікованим викладачам (професорам, доцентам) ВНЗ.
Обов’язки наукового керівника дипломної (курсової) роботи:
- надавати допомогу у виборі теми, розробці плану (змісту) дипломної (курсової) роботи; доборі літератури та методів дослідження та ін.;
- аналізувати зміст роботи, висновки і результати дослідження;
- визначати поетапні терміни виконання роботи;
- контролювати виконання дипломної (курсової) роботи;
- доповідати на засіданні кафедри про виконання та завершення роботи;
- дати відгук на роботу.
Автор дипломної роботи повинен отримати на неї письмовий відгук наукового керівника та рецензію від провідного спеціаліста або працівника закладу, де проводився експеримент чи вивчався практичний досвід.
Відгук наукового керівника дипломної роботи пишеться (друкується) у двох примірниках у довільній формі. У ньому визначають:
- актуальність теми;
- ступінь наукового і практичного значення праці;
- рівень підготовки дипломника до виконання професійних обов’язків;
- ступінь самостійності у виконанні дипломної роботи;
- новизну поставлених питань та оригінальність їх вирішення;
- вміння використовувати літературу;
- ступінь оволодіння методами дослідження;
- повноту та якість розробки теми;
- логічність, послідовність, аргументованість, літературну грамотність викладення матеріалу;
- можливість практичного застосування результатів дипломної кваліфікаційної роботи або окремих її частин;
- висновок про те, якою мірою вона відповідає вимогам, що ставляться перед дипломними кваліфікаційними роботами.
Рецензію на дипломну роботу надає спеціаліст-практик відповідної кваліфікації. Вона теж складається в довільній формі, може висвітлювати ті ж питання, що й відгук керівника. Особливу увагу в ній слід звернути на таке:
- актуальність теми;
- вміння застосовувати теоретичні знання для вирішення конкретних практичних завдань;
- наявність у роботі особистих пропозицій і рекомендацій, їх новизна, перспективність, практична цінність;
- достовірність результатів і обґрунтованість висновків дипломника;
- стиль викладу та оформлення роботи;
- недоліки роботи.
Типові помилки в написанні та оформленні дипломної (курсової) роботи
- Зміст роботи не відповідає плану дипломної (курсової) роботи або не розкриває тему повністю чи в її основній частині.
- Сформульовані розділи (підрозділи) не відображають реальну проблемну ситуацію, стан об’єкта.
- Мета дослідження не пов’язана з проблемою, сформульована абстрактно і не відображає специфіки об’єкта і предмета дослідження.
- Автор не виявив самостійності, робота являє собою компіляцію або плагіат.
- Не зроблено глибокого і всебічного аналізу сучасних офіційних і нормативних документів, нової спеціальної літератури (останні 5-10 років) з теми дослідження.
- Аналітичний огляд вітчизняних і зарубіжних публікацій з теми роботи має форму анотованого списку і не відображає рівня досліджуваності проблеми.
- Не розкрито зміст та організацію особистого експериментального дослідження (його суть, тривалість, місце проведення, кількість обстежуваних, їхні характеристики), поверхово висвітлено стан практики.
- Кінцевий результат не відповідає меті дослідження, висновки не відповідають поставленим завданням.
- У роботі немає посилань на першоджерела або вказані не ті, з яких запозичено матеріал.
- Бібліографічний опис джерел у списку використаної літератури наведено довільно, без додержання вимог державного стандарту.
- Як ілюстративний матеріал використано таблиці, діаграми, схеми, запозичені не з першоджерел, а з підручника, навчального посібника, монографії або наукової статті.
- Обсяг та оформлення роботи не відповідають вимогам, вона виконана неохайно, з помилками.
Додаток 1
Зразок заяви
Завідувачу кафедри соціально-економічних та природничих дисциплін ____________________________________________ (прізвище та ініціали) студента спеціальності „Історія” ____________________________________________ (прізвище, ім’я, по батькові)
|
ЗАЯВА
Прошу дозволити виконання дипломної роботи з історії замість складання державного іспиту із вищезгаданої дисципліни.
Орієнтовна тема дослідження: ______________________________________
Науковий керівник: _______________________________________________
Дата Підпис студента
Додаток 2
Завдання на дипломну роботу
Коломийський інститут
Державного вищого навчального закладу
„Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Кафедра соціально-економічних та природничих дисциплін
Спеціальність „Історія”
|
„ЗАТВЕРДЖУЮ”
Завідувач кафедри ________ ____________ ( підпис ) (прізвище та ініціали) |
ЗАВДАННЯ
на дипломну роботу студента
__________________________________________________________________________
( прізвище, ім’я, по батькові )
- Тема роботи __________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
затверджена протоколом №_____________ від „___”____________ 200__ р.
- Термін здачі студентом закінченої роботи „___”_______________ 200__ р.
- Розділи у дипломній роботі ______________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Перелік графічного матеріалу ____________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Консультанти _________________________________________________________
Розділ | Консультант (прізвище, ініціали, вчене звання, ступінь) |
- Календарний план підготовки дипломної роботи
№ п/п | Назви етапів дипломної роботи | Термін виконання | Форма контролю |
- Дата видачі завдання „___”_____________________ 200__ р.
Керівник ______________ _________________________
( підпис ) ( прізвище, ініціали )
Завдання прийняв до виконання _______________________
( підпис )
Додаток 3
Варіант оформлення титульного листка роботи
Міністерство освіти і науки України
Коломийський інститут
Державного вищого навчального закладу
„Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Кафедра соціально-економічних та природничих дисциплін
Дипломна робота
Пріоритети зовнішньої політики гетьмана Б.Хмельницького
(1648-1657рр.)
Виконала:
студентка групи І-4
Вівчарик Т.І.
Науковий керівник:
канд. історичних наук, доц.
Марчук М.В.
Коломия
2008
Додаток 4
Варіант оформлення титульного листка роботи
Міністерство освіти і науки України
Коломийський інститут
Державного вищого навчального закладу
„Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Кафедра соціально-економічних та природничих дисциплін
Курсова робота
Іван Мазепа – політик, державний діяч та дипломат.
Виконала:
студентка групи І-4
Вівчарик Т.І.
Науковий керівник:
канд. історичних наук, доц.
Марчук М.В.
Коломия
2008
Додаток 5
Взірець оформлення плану курсової роботи
Вступ.
Розділ 1.Суспільно-політичне становище в Україні в останній чверті ХVІІІ ст.
1.1. Внутрідержавні чинники.
1.2. Зовнішньополітичні чинники.
Висновки до першого розділу.
Розділ 2. Основні принципи внутрішньої і зовнішньої політики гетьмана.
2.1. Мазепа – фактичний правитель України в 1687-1709рр.
2.2. Дипломатична діяльність гетьмана Мазепи.
Висновки до другого розділу.
Висновки.
Список літератури та використаних джерел.
Додатки.
Додаток 6
Взірець оформлення змісту дипломної роботи
Вступ…………………………………………………………………………………3
Розділ 1. Сагайдачний – один із провідників козацтва на поч. ХVІІ ст. ……5
1.1. Морські та сухопутні походи козаків під проводом Сагайдачного .……………5
1.2.Сагайдачний – гетьман Війська Запорозького …………………………………10
Висновки до першого розділу……………………………………………………25
Розділ 2. Пріоритети зовнішньої політики у 1648-1657 рр. ………… …………..26
2.1. Союзницькі стосунки із Кримським ханством та Туреччиною ……………….34
2.2. Союз із Московщиною та його наслідки ……………………………………………..42
Висновки до другого розділу……………………………………………………50
Висновки……………………………………………………………………………52
Список літератури та використаних джерел…………..……………………….55
Додатки…………………………………………………………………………….58
Додаток 7
Взірці оформлення бібліографії у списку використаних джерел
Характеристика джерела | Приклад оформлення |
Монографії | Грабовецький В. Західноукраїнські землі в період національно-визвольної війни 1648-1654 рр. – К., 1994.
Смолій В., Степанков В. Богдан Хмельницький: хроніка життя та діяльність. – К., 1994. |
Монографії (чотири автори) | Основи творення гнучких автоматизованих систем / Л. Пономаренко, Л. Адамович, В. Музичу, А. Гридасов / За ред. Б. Тимофіїва. – К.: Техніка, 1986. – 144с. |
Збірники
творів |
Франко І. Борислав сміється. – Збірка творів, т.14. – К., 1978. |
Збірники наукових праць і матеріалів | Філософія, соціологія, психологія: 36. наук, праць. – Івано-Франківськ: Плай, 1999. – Вип. 3. – 4.1. – 336с. |
Словники | Політологічний енциклопедичний словник: Навч. посібник. – К.: АМУПП, 1997. – 400с. |
Дисертації | 1. Потапова Л.В. Розвиток національної школи в Україні (1917-1933 рр.): Дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Луганський держ. педагогічний ін-т ім.Т.Г.Шевченка. – Луганськ, 1998.
2. 3.
|
Складові частини журналу | Нагаєвський І. Депортація населення Західної України в 1939-1940, 1945-1951рр.// Трибуна лектора. – 1990, №1. – С.14-19. |
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
- Довідник здобувача наукового ступеня: 36. нормат. док. та інформ. матеріалів з питань атестації наук, кадрів вищої кваліфікації / Упоряд. Ю. І. Цеков; Переднє слово Р. В. Бойка. – К.: Ред. “Бюл. ВАК України”, 1999. – 64 с.
- Документація. Звіти у сфері науки і техніки: Структура і правила оформлення: ДСТУ 3008-95. – Введ. 23.02.95. — К.: Держстандарт України, 1995. – 38 с.
- Здобувачу наукового ступеня: Метод, рекомендації / Упоряд. С. В. Сьомій. – К.: МАУП, 2002. – 184 с.
- Інформація та документація. Скорочення слів в українській мові у бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила: ДСТУ 3582-97. – Введ. 01.07.98. – К.: Держстандарт України, 1998. – 16 с.
- Кіндратюк Б. Д., Козак Б. 3. Як підготувати курсову та дипломну роботу із суспільних дисциплін: Методичні рекомендації для студентів університету. – Івано-Франківськ: Плай, 1993. – 20с.
- Крушельницька О. В. Методологія та організація наукових досліджень: Навч. посібник / О. В. Крушельницька. – К.: Кондор, 2003. – 192 с.
- Курсові роботи з історії: Методичні рекомендації до їх написання, оформлення і захисту для денної і заочної форми навчання / Упор. Дідора М. І. – Тернопіль, 2000. – 28с.
- Кушнаренко Н. М. Наукова обробка документів: Підруч. / Н. М. Кушнаренко, В. К. Удалова. – К.: Вікар, 2003. – 328 с. – (Вища освіта XXI століття).
- Мороз І. В. Структура дипломних, кваліфікаційних робіт та вимоги до їх написання, оформлення і захисту / І. В. Мороз. – К., 1997. – 56 с.
- Переліки та форми документів, які використовуються при атестації наукових та науково-педагогічних працівників // Бюл. ВАК України. – 2000. – № 2. – С. 3– 48.
- П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищій школі: Навч. посібник / І. С. П’ятницька-Позднякова. – К., 2003. – 116 с.
- Райківський І. Я. Як працювати над рефератом з історії: Методичні рекомендації. – Івано-Франківськ, 1994. – 24с.
- Шейко В. М., Кушнаренко Н.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: Підруч. / В. М. Шейко, Н. М. Кушнаренко. – 3-те вид., стер. – К.: Знання-Прес, 2003. – 295 с.
Міністерство освіти і науки України
Коломийський інститут
Вищого державного навчального закладу
„Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Марчук М.В., Плекан Ю.В., Мельник І.П.
Методичні рекомендації
до написання дипломних (курсових) робіт
з історії
Комп’ютерний набір: Микола Марчук
Підписано до друку
Формат 60´84/16. Гарнітура Таймс новий римський.
Обл.-вид. арк. 1, 08. Умовн. друк. арк. 1,5.
Наклад ___ прим. Замовл. ___.
Надруковано з готових оригіналів у МППФ „Берег”
(м. Коломия, Івано-Франківської обл.)